خلاقیت و دقت عمل هنرمندان پس از انقلاب موجب مطرح شدن سینمای ایران در جهان شد
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۸۹۴۸
افشین سنگ چاپ بازیگر مطرح سینما و تلوزیون ایران گفت: خلاقیت و دقت عمل هنرمندان پس از انقلاب موجب مطرح شدن سینمای ایران در جهان شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ افشین سنگ چاپ بازیگر مطرح تئاتر سینما و تلویزیون ایران در خصوص پیشرفت های سینمای ایران پس از انقلاب به صبح زاگرس گفت: هر چند هنر از سیاست جدا است ولی مسلماً پیشرفت سیاسی و استقلال سیاسی یک کشور تأثیر بسزایی در پیشرفت هنر به خصوص در زمینه سینما و تلویزیون آن کشور دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: هر چند که هنرمندان سعی میکنند کمتر در مسائل سیاسی ورود کنند و بنده به شخصه با سیاست کاری ندارم ولی باید گفت انقلاب سال ۵۷ یکی از مهمترین اتفاقات کشور بزرگ ایران در طول تاریخ بوده است، مردم ایران به دلیل نارضایتی از وضع موجود در سال ۵۷ انقلاب کردند و انقلاب مردمی او را شکل دادند.
این هنرمند که هم اکنون در حال ضبط چند برنامه تلویزیونی و سینمایی است گفت: بررسی دلایل پیشرفت ایران پس از انقلاب یک بحث تخصصی و زمان بر است که نیاز به بحث کارشناسی دارد و در تخصص من نیست ولی در همین حد میگویم که دقت نظر و جذابیت فکری بازیگران و بخصوص کارگردان های ایران پس از انقلاب موجب معرفی سینمای ایران به جهان شد.
افشین سنگچاپ افزود: در سالهای اخیر جشنواره های زیادی فیلم های ایران را پذیرا بودند و فیلم و سینمای ایران در جشنواره های مطرح دنیا حضور پیدا کرد که این نشان از دقت دید هنرمندان است که منجربه و قوی بودن ساختار و محتوا شده است.
وی با اشاره به اینکه ما مملکت بکر و دست نخورده ای داریم گفت: ایران جذابیت های منحصر بفرد خود را دارد و دنیا دوست دارد بداند در ایران چه اتفاقی می افتد، از طرفی دقت عمل هنرمند بسار مهم است، نوع زندگی و نوع آموزش هنرمند و تیزبینی هنرمند باعث شده سوژه هایی کار شود که برای جهان تازگی دارد و میبینیم که فیلم هایی که با این نگاه ساخته می شوند در جشنواره ها مطرح می شود.
این هنرمند توانای کشور افزود: عوامل زیادی در پیشرفت سینمای ایران دخیل بوده است و نمی توان از توان و هنر هنرمندان قبل از انقلاب نیز غافل شد اما امکانات و فراهم بودن شرایط و تجهیزات و زیرساخت ها در سال های اخیر موجب پیشرفت هنر و سینمای ایران شده است.
سنگ چاپ بیان کرد: پیشرفت هنر در ایران محدود به سینما و تلویزیون نمی شود بلکه پیشرفت در موسیقی و سایر زیر شاخه های هنر در کشور رشد فزاینده ای داشته است و تجهیزات و نوع نگاه هنرمندان در آن بی تاثیر نبوده است.
وی بابیان اینکه هنرمندان سعی میکنند خود را از سیاست دور نگه دارند گفت: سیاست زدگی آفت هنرمند است ولی هنرمند مردمی خود را همراه مردم می داند نباید فراموش کنیم دلیل محبوبیت یک هنرمند مردم آن کشور است، در واقع این مردم هستند که به یک هنرمند محبوبیت می بخشند، پس از انقلاب نیز هنرمندان و کارگردانهایی با تفکرات جدید و تجهیزات بروز وارد سینمای کشور شد که در مطرح شدن سینمای کشور در جشنواره ها تاثیرگذار بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که چقدر نقدهایی که در مورد بازیهایتان گفته میشود، برایتان مهم هستند؟ گفت:طبیعتا خیلی. البته نقدی که واقعا نقد باشد و نه غرضورزی. مخاطبان تلویزیون، خیلی خوب ما را میبینند و نقد میکنند و اگر این نقدها نباشد ما هرگز نمیتوانیم خودمان را ویرایش کنیم.
افشین سنگچاپ (زادهّ ۱۳۴۷ در تهران) بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر از یک خانواده با اصالت گیلانی در خیابان ۱۷ شهریور تهران به دنیا آمده و در محله نظامآباد بزرگ شدهاست، سنگچاپ دارای مدرک لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشگاه هنر است. او همچنین از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۴ در مدرسه هنر و ادبیات صداوسیما به تحصیل پرداخته است،افشین سنگچاپ برخلاف نقشهای منفیای که تا به حال در سریالهای مختلف ایفا کرده، کارش را با کارهای کودک و نوجوان آغاز کرده است. او عروسکگردان مجموعه چاق و لاغر و کارهای دیگری در این زمینه بوده است.
افشین سنگ چاپ در رشتههای مختلف فعالیت میکند؛ از دستیاری کارگردانی گرفته تا بازیگری و بازیگردانی. افشین سنگچاپ سال ها به عنوان دستیار با سیروس مقدم همکاری کرد و در برخی از آثار او نیز بازی کرد که از میان آنها میتوان به سریال پرواز در حباب اشاره کرد. انتهای پیام/منبع: دانا
کلیدواژه: افشین سنگ چاپ سینمای ایران پس از انقلاب جشنواره ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۸۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به سینمای کارگری ایران به مناسبت روز کارگر
گرچه سینمای کارگری در ایران بهدنبال سینمای نئورئالیسم ایتالیا پیش از وقوع انقلاب اسلامی کلید خورد، اما دیری نپایید که با گذشت سالهای نه چندان طولانی از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای کارگری رنگ بیشتری به خود گرفت؛ سینمایی که گذشته از سهراب شهیدثالث و کامران شیردل تا پیش از نیمه دوم دهه ۵۰، خسرو سینایی، عباس کیارستمی، رخشان بنیاعتماد، کیانوش عیاری، ابوالفضل جلیلی، اصغر فرهادی و سعید روستایی را در دایره مهمترین فیلمسازان خود از بعد از وقوع انقلاب میبیند.
در کنار فیلمهایی، چون «نگهبان شب» و «جنگ جهانی سوم» از رضا میرکریمی و هومن سیدی که مهمترین نمایندههای آثار کارگری اخیر سینمای ایران شمرده میشوند، از «بهآهستگی» مازیار میری، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» وحید جلیلوند، «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن، «شیفت شب» نیکی کریمی، «پنج ستاره» مهشید افشارزاده و «ساعت ۵ عصر» مهران مدیری میتوان از دیگر آثار عرصه یادشده یاد کرد.
همچنین مجید مجیدی با «آواز گنجشکها»، علی رفیعی با «آقا یوسف»، بهرام توکلی با «اینجا بدون من»، جمشید محمودی با «چند متر مکعب عشق»، احمدرضا معتمدی به واسطه «آلزایمر» و منوچهر هادی بهواسطه «کارگر ساده نیازمندیم»، از جمله دیگر کارگردانانی هستند که با ساخت فیلمهای یادشده در تولید آثار سینمای کارگری دستی بر آتش داشتهاند.
البته پیداست که در برخی از آنها نظیر «جدایی نادر از سیمین»، نقش کار و کارگر، محوری و موضوع اصلی نیست، اما به نوبه خود بر آن بودند تا ادای دینی به این صنف آسیبپذیر جامعه داشته باشند.
به هر روی سینمای ایران به واسطه دغدغه و ذوق سینماگرانش همواره بر آن بوده تا در کنار سایر متعلقات آثار اجتماعی، موضوعات کار و کارگری را نیز به کانونی از تصاویر قصهگو بدل کند؛ که در این زمینه گامهای خوبی نیز برداشته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر